Czy kultura organizacyjna wpływa na wyniki firmy?

Owszem, przy tak zadanym pytaniu niezależnie od stanowiska i pełnionej roli w firmie, często otrzymuję odpowiedź: tak, to przecież oczywiste. Jednak, gdy w kolejnym pytaniu pojawia się prośba o określenie: jak myślisz o ile mogą wzrosnąć wyniki finansowej danej firmy, przy świadomym wdrażaniu kultury organizacyjnej? Hmm…i tu odpowiedź nie jest już tak oczywista.

W tym krótkim artykule pozwolę sobie przedstawić kilka informacji, które mam nadzieję, że zainspirują do tego, aby choć chwilę zatrzymać się przy tym temacie. 

Zacznę od badań przeprowadzonych przez Johna Kottera oraz James Hesketta, którzy 

po przeanalizowaniu kultur organizacyjnych około 220 różnych organizacji w Stanach Zjednoczonych, dowiedli, że siła kultury organizacyjnej ma istotny wpływ na długoterminową efektywność ekonomiczna przedsiębiorstwa. W celu przeprowadzenia dokładnej analizy wzięto pod uwagę następujące wskaźniki ekonomiczne: zysk netto, ceny akcji, wzrost zatrudnienia oraz przychód. Wyniki były bardzo mocno zaskakujące i pokazały, że 12 organizacji, które świadomie pracowały nad rozwojem kultury organizacyjnej osiągały nieporównywalnie wyższe wzrosty we wszystkich 4 wskaźnikach, w porównaniu do organizacji, które nie angażowały się w rozwój swojej kultury organizacyjnej. [i]

Kolejne badania zostały przeprowadzone przez Erica Flamholtza, w przedsiębiorstwie posiadającym 18 jednostek organizacyjnych. W wyniku tego badania pokazano, że kultura organizacyjna może być odpowiedzialna nawet za 46% wskaźnika EBIT.[ii]

Co zatem kryje się pod tajemniczym określeniem kultury organizacyjna?

Jest kilka podejść, które w różny sposób definiują kulturę firmy. Odwołam się tu jednak do wspomnianego wcześniej Flamholtza, który stwierdził, że kulturę organizacyjną można tworzyć w pięciu wymiarach:

– orientacja na klienta

– orientacja na pracownika

– standardy pracy i odpowiedzialność

– innowacyjność i zmiany

– orientacja na procesy.

Niezwykle ważnym jest, aby stworzyć kulturę tak, aby nie była ona tylko sloganem i ładnie brzmiącym hasłem pojawiającym się na stronie internetowej, jako zachęta dla kandydatów do złożenia aplikacji, ale świadomym działaniem, które jest widoczne w na co dzień, nie tylko w podejściu zarządu, ale też liderów organizacji oraz wszystkich pracowników. W organizacjach nastawionych silnie na świadome budowanie kultury, pojawią się nie tylko procesy rekrutacyjne oparte na wartościach i dopasowaniu do firmy, ale również stałe monitorowanie na ile pracownicy dostrzegają czy te wartością są żywe nie tylko w ich codziennej pracy, ale również w zachowania ich liderów. Dodatkowym elementem wspierającym „badanie pulsu kultury organizacyjnej” są różnego rodzaju badania wewnętrzne: satysfakcji, zaangażowania pracowników na wszystkich szczeblach organizacji, czy też narzędziami dedykowanymi do badania już samej kultury organizacyjnej wg. wybranej przez firmę metodologii.

Trendem, który w dzisiejszych czasach staje się nie zwykle istotny (szczególnie w sytuacji, gdy zagrożenie ekologiczne nabiera siły) jest praca zgodnie z trendami ekologicznymi[iii]. Hasła zero waste, jesteśmy Twoim sąsiadem, różne działania społeczne etc. nabierają niezwykłego znaczenia szczególnie dla młodszych pokoleń. Wg badań przeprowadzonych na zlecenie Ministerstwa Środowiska[iv] w całej Polsce, młodzi ludzie w wieku 15-19 lat, którzy właśnie wkraczają lub za chwilę zaczną wkraczać na rynek pracy, zdecydowanie częściej niż inne grupy wskazują, że ochrona środowiska pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy. Co z tej perspektywy wydaje się nie zwykle istotnym czynnikiem związanym ze świadomym budowaniem kultury organizacyjnej, również w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu.

Patrząc na złożoność tematu warto, jeśli organizacja jest na początku swojej drogi, rozpocząć od badania aktualnego stanu kultury organizacyjnej po to, aby w kolejnych krokach określić:

– co chcemy osiągnąć w perspektywie długoterminowej, jaki jest oczekiwany obraz kultury organizacyjnej, którą chcemy wprowadzić,

– obszary, w których wymagana jest zmiana w porównaniu do oczekiwanego stanu,

– jakie należy podjąć kroki, aby te działania wdrożyć w życie,

– jak monitorować kulturę w niezwykle zmiennym środowisku,

Dzisiejsze otoczenie na co dzień utrudnia zatrzymanie się na chwilę i refleksję czy kierunek dla naszego biznesu, który obraliśmy jest właściwy. Jednak, jeśli marzymy o tym, aby pracować w miejscu pracy podobnym do tego, które stworzyły takie firmy jak Disney, Google, Starbucks czy IKEA …może warto poświęć ten czas po to, aby potem z dumą spoglądać na wyniki finansowe.


[i] J.Kotter, J.Heskett, „Corporate Culture and Performance”, Free Press 1992

[ii] E.Flamholts,Y.Randle, „Kultura firmy” ICAN 2018

[iii] Na podstawie L.Zbiegień-Maciąg, „Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm”; PWN 2013

[iv] Badanie Świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski, 2018; Ministerstwo Środowiska, www.gov.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *